نگاهی بر دستاوردهای عملیات وعده صادق ۲

عملیات وعده صادق ۲ حامل دستاوردهای بسیاری است که تعدادی از آن اشاره می شود.
کد خبر : 17322

تبیین:

۱_ در روزهای اخیر و به ویژه پس از ترور سید حسن نصرالله فشارهای زیادی از سوی رسانه ها و مردم مبنی بر پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بود. از طرفی یاوه گویی مقامات صهیونیستی علیه ایران و محور مقاومت زیاد شده بود که عملیات وعده صادق ۲ این جو روانی را علیه صهیونیست ها معکوس کرد. بنابراین این عملیات، از یک طرف موجب افزیش اعتماد به نفس مردم ایران و اهالی مقاومت شد و از طرف دیگر روحیه رزمندگان مقاومت، خصوصا رزمندگان حزب الله را ارتقاء داده و درد فراق سید مقاومت را تا حدی التیام بخشید.
۲_ بازدارندگی دیگر مولفه این عملیات بود که مجددا قدرت و کنشگری منطقه ای را به ایران بازگرداند. رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به خوبی این ضربه کاری از سوی جمهوری اسلامی ایران را لمس کردند. در صورت پاسخ رژیم صهیونیستی، مجددا شاهد مورد هدف قرار گرفتن رژیم صهیونیستی با شدت بیشتری خواهیم بود که می تواند موجودیت این رژیم را با خطر جدی مواجه کند. لازم به ذکر است که در صورت پاسخ احتمالی رژیم، وارد چرخه درگیری خواهیم شد و این امر نمی تواند به یک جنگ گسترده منتهی شود. 
۳_ پیوست رسانه ای دیگر ویژگی مهم این عملیات بود که برای نخستین بار حمله ایران تحت پوشش زنده خبری قرار گرفت و همه دنیا شاهد فرود موشک های ایران بر پایگاه های هوایی و اهداف از پیش تعیین شده بودند و بایکوت رسانه ای رژیم صهیونیستی دیگر پاسخگو نبود و مجبور به اعتراف به اقتدار این عملیات شدند. 
۴_ از دیگر پیام های مهم این عملیات، تهدید دائمی علیه رژیم صهیونیستی است که این تهدید تا پایان موجودیت رژیم صهیونیستی ادامه دار است. 
۵_ برخلاف عملیات وعده صادق ۱ که هدف آن قدرت نمایی بود، عملیات وعده صادق جهت ضربه کاری به رژیم صهیونیستی به ویژه بازوی اجرایی آن یعنی پایگاه های هوایی آن بود. 
۶_ رعایت اصل غافلگیری برای ضربه مهلک به دشمن با حفاظت اطلاعات قوی، از مهم ترین ویژگی های این عمیلات بود چرا که کشورهای غربی به رغم وجود ماهواره های قدرتمند، تنها یک ساعت قبل از عملیات به رژیم صهیونیستی اطلاع دادند که این غافلگیری می تواند یکی از مهم ترین دلایل موفقیت عملیات وعده صادق ۲ دانست. 
۷_ عملیات وعده صادق ۲ در دسته بندی عملیات های ترکیبی دسته بندی می شود. غافلگیری رژیم صهیونیستی در ورود زمینی به لبنان از سوی یگان رضوان ، حملات موشکی متعدد حزب الله به تل آویو و مقر ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی، عملیات استشهادی پیش از عملیات همگی بیانگر یک برنامه ریزی منسجم برای اجرای این عملیات بود. لازم به ذکر است که ادامه حملات از سوی انصارالله یمن علیه رژیم و هدف قرار دادن نیروهای زمینی رژیم توسط حزب الله با تلفات بالا در ادامه عملیات وعده صادق ۲ شکل گرفت که بیانگر تغییر معادلات به ضرر صهیونیست هاست. 
۸_ سه پایگاه هوایی نظامی اصلی موساد، نواتیم و هاتزریم، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها، نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه که قتل عام مردم غزه را به عهده داشتند هدف قرار گرفت. بنابراین
مهم ترین بازوی عملیاتی رژیم صهیونیستی، پایگاه های هوایی و جنگنده های این رژیم است که مهم ترین هدف عملیات وعده صادق ۲ بود. پایگاه هوایی نواتیم در قلب نقب ازجمله پایگاه هایی مهم رژیم صهیونیستی است که این رژیم در جنایات خود در غزه و بیروت از آن بهره می بردند. این پایگاه راهبردی که بخشی از f۳۵ های رژیم در آنجا قرار داشت و نیروهای موساد در آنجا حضور داشتند، با بیش از ۳۰ موشک مورد هدف قرار گرفت که ضمن هدف قرار دادن جنگنده ها در این پایگاه،آشیانه های آن نیز آسیب جدی دید و عملا کارایی خود را از دست داد. منطقه نتساریم در غزه که شمال غزه را به مرکز و جنوب آن متصل می کند و محل دپوی تجهیزات و مهمات و کادر نظامی رژیم صهیونیستی در غزه بود نیز مورد حمله قرار گرفت که این اقدام را باید هدیه جمهوری اسلامی ایران به مردم غزه دانست چراکه رژیم حداقل تا مدت ها نخواهد توانست در این منطقه جنایاتی انجام دهد. 
پایگاه هاتزریم که هواپیماهای f۱۵ رژیم صهیونیستی در آنجا نگهداری می شدند و محل عملیات ترور سید حسن نصرالله، سردار نیلفروشان و فرماندهان حزب الله بود، نیز در این عملیات مورد هدف قرار گرفت. بندر عسقلان از دیگر مناطق مورد هدف موشک های سپاه بود که این بندر به دلیل از کار افتادن بندر ایلات از سوی انصارالله یمن، نقش حیاتی آن بندر را ایفا می کرد. مرکز موساد از دیگر هدف های موشک های سپاه بود که دستگاه سانسور رژیم مانع از رسانه ای شدن آن شد و این پیامی از سوی ایران به رژیم صهیونیستی بود که به راحتی می توان چشم موساد را کور کرد.

حیدر, [02.10.24 14:34]
۹_ آشکار شدن پوشالی بودن گنبد آهنین دیگر دستاورد این عملیات بود که به اذعان بسیاری از تحلیلگران بیش از ۸۰ درصد موشک ها به راحتی به اهداف خود اصابت کردند. پدافند ناکام اسرائیل که به رغم هزینه زیاد، سر وصداهای زیادی به پا کرده بعد از عملیات طوفان الاقصی نشان دادکه بسیار شکننده است و حتی حماس هم با راکت های خود نقاط ضعف این پدافند را شناسایی و اهدافی را مورد هدف قرار می داد و این سامانه در عملیات وعده صادق ۱ هم نشان داد که قابل اعتماد نیست و در نهایت در عملیات اخیر شکننده بودن به طور واضح نمایان شد. در این حمله از اقدامات سایبری علیه پدافند آمریکا در منطقه و سامانه های پدافندی رژیم صهیونیستی به همراه فریب آن توسط موشکهای بارشی در کنار منهدم کردن رادارهای راهبردی سامانه آرو توسط هایپرسونیک فتاح استفاده شد. لازم به ذکر است که
در عملیات وعده صادق ۲ از موشک‌های قدر و قیام(با کلاهک بارانی)، خیبرشکن و خرمشهر با کلاهک‌های سنگین به همراه فتاح استفاده شد. همچنین موشک‌های شهاب ۳ و عماد نیز نقش اوت نامبر کردن پدافند رژیم را داشتند. 
۱٠_ پس از شهادت اسماعیل هنیه، آمریکا با پیام هایی مبنی بر ایجاد آتش بس در جنگ غزه و برخی امتیازات، باعث شد که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تاخیر بیفتد. این تله آمریکا باعث شد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا، جنایات خود را گسترش دهد و ضمن حمله به لبنان، دست به ترور فرماندهان حزب الله ازجمله سید حسن نصرالله بزند. اظهارات اخیر پزشکیان در این مورد نیز به خوبی این ادعا را ثابت می کند. لذا جهت جلوگیری از کنشگری رژیم در منطقه و عدم دستیابی آمریکا به اهدافی که قبلا نتوانسته بود در منطقه محقق کند، باید پاسخی قاطع به جنایات رژیم داده می شد که کنشگری آن ها از بین رود که این امر در عملیات وعده صادق ۲ محقق شد. نکته حائز اهمیت در این دوره و به ویژه برای دولت چهاردهم این بود که وعده های آمریکا همواره دروغین بوده و آمریکا هیچگاه قابل اعتماد نیست. این تجربه می تواند برای آینده دولت چهاردهم و سیاست خارجی آن بسیار مهم باشد.
۱۱_ عملیات های مکرر حزب الله و انصارالله و سایر محورهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق ۲ در راستای به هم زدن برنامه صهیونیست ها برای پاسخ به عملیات غرور آفرین وعده صادق ۲ خواهد بود. 

ارسال نظرات